In the jungle, the mighty jungle... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Connie Leeuw - WaarBenJij.nu In the jungle, the mighty jungle... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Connie Leeuw - WaarBenJij.nu

In the jungle, the mighty jungle...

Door: Connie Leeuw

Blijf op de hoogte en volg Connie

09 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

... Connie sleeps tonight!

Dag allemaal!

De titel zegt hoogstwaarschijnlijk al genoeg... Er is weer een week voorbij gegaan met veel avontuur en gezelligheid.

Uiteraard begon de week weer met stage. Dit keer maar 4 dagen, i.v.m. Holy Phagwa. De week vloog voorbij. Deze week heb ik mijn tussenevaluatie gekregen. De groepsleerkracht is gelukkig tevreden, dus heb ik een leuke tussenbeoordeling in de pocket.
Deze week zijn twee leerkrachten van de pabo vanuit Nederland overgekomen. Ze verblijven hier een week om de stagiaires en hun stageplekken te bezoeken. Ze verblijven in het zelfde huis als wij, dus dat is wel gezellig.

Vrijdagavond zijn we weer met de hele club uit eten geweest, inclusief de 2 leerkrachten. Dit keer hebben we gegeten bij een Indiaas restaurant. Het eten was heeeerlijk. De service helaas wat minder... Maar niet alles kan perfect zijn...

Zaterdagochtend zijn we om 7 uur vertrokken richting Babunhol, ongeveer anderhalf uur rijden vanaf ons huis. We gingen met 21 man op pad. Dit keer stond er een overnachting gepland. Mijn stoere mini-backpack met aanhangmogelijkheden kwam dus weer prima van pas. Ik had mijn prachtige hangmat er dan ook vol trots aangehangen. Na aankomst bij Babunhol keek ik mijn ogen uit. Wat een prachtige natuur! Alles was zo prachtig groen. Ongelooflijk. Babunhol is een resort, maar voldoet hoogstwaarschijnlijk niet aan ieders verwachtingen bij het horen van het woord resort. Meer duidelijkheid hierover volgt in de loop van het verhaal.
Nadat we uit het busje waren gestapt kregen we hutten aangewezen waar we overdag konden verblijven. De nachthutten mochten we pas 's avonds gebruiken. De hutten stonden aan het strand, langs de Surinamerivier. De omgeving was zeer rustgevend. Het duurde dan ook niet lang voor ik languit op het strand lag te genieten van de warmte en natuur.
Zo heeft ook zo ongeveer de rest van mijn dag eruit gezien. Ik heb heerlijk gedobberd in de rivier (waar dit keer geen net was om de piranha's buiten bereik te houden), in mijn hangmatje geslapen, gelezen en lekker in de zon gelegen. Wat is het leven toch heerlijk. Het avontuurlijke hoogtepunt van de middag was het moment dat er iemand naar me toen kwam met de vraag of ik een vogelspin wilde zien. Als dat het geval was moest ik direct naar het toilletgebouw gaan... Avontuurlijk als ik ben ging ik direct op weg naar het gebouw (na eerst te hebben nagevraagd of er nog meer mensen waren). En inderdaad, ergens verstopt in een hoekje zat een kleine harige vogelspin met gele poten. Het beest verroerde geen vin, dus er was niks om bang voor te zijn. Uiteraard heb ik het dier nog even op de foto gezet. (lang leve de inzoomfunctie)
Tegen etenstijd werd de barbecue aangezet, wat zorgde voor een extra gezellig sfeertje. Na heerlijk te hebben gegeten werd het al snel donker... En dat zonder stroom voor eventuele lampen... Het was dus een heel spektakel om alle hangmatten in de nachthutten op te hangen. Gelukkig waren er genoeg mensen met een zaklamp. Nadat de hangmatten waren opgehangen besloten Cilia, Tessa en ik dat het wel prettig was om even te douchen en iets anders aan te trekken. Gelukkig had Cilia zo'n lampje bij zich die je met een soort van smalle kofferband op je voorhoofd kan plaatsen. Ik noem het voor het gemak even een voorhoofdlamp. Dus in optocht, met Cilia met voorhoofdlamp voorop, gingen we op weg naar het washok, waar ook geen enkele verlichting was. Aangekomen bij het washok begon Cilia keihard te gillen omdat er een vleermuis recht op haar af kwam vliegen... Lang leve de jungle... Spontaan begonnen we ons af te vragen waarom het ons ook alweer zo leuk leek om in de tropen te overnachten... Na even door de zure appel te hebben gebeten besloten we om heel stoer verder te lopen naar een douchehokje. Omdat we maar 1 lampje hadden besloten we om met z'n drieën in 1 douchehokje te gaan. Dat voelde ook wat veiliger... Met z'n drieën is een vleermuis immers makkelijker te verslaan! Na even goed het douchehokje te hebben bekeken kwamen we tot de ontdekking dat we de beschikking hadden over 1 klein miezerig laag kraantje om mee te "douchen"... Na even behelpen en 36 keer te hebben gezegd hoe grappig en avontuurlijk het eigenlijk wel niet was om met behulp van een voorhoofdlamp te douchen voelden we ons eindelijk weer was frisser en fruitiger. (Kwam waarschijnlijk ook doordat we ons haar hadden gewassen met shampoo van Fructis). Toen we eindelijk de deur weer open konden doen om frisse lucht binnen te laten, schrokken we ons helemaal te pletter van Sander die heel toevallig op z'n dooie gemakje aan de andere kant van de deur stond (Althans, Tessa schrok. En ik schrok omdat zij schrok. Cilia schrok eigenlijk helemaal niet). We waren al lang blij dat het geen gevaarlijke aap was, dus dapper als wij waren besloten we om direct maar even gebruik te maken van het toilet. Gelukkig verliep dat verder zonder problemen. Lang leve de voorhoofdlamp van Cilia.

We hebben de avond met z'n allen doorgebracht op het strand onder een prachtige sterrenhemel. Ongelooflijk hoe mooi een heldere hemel is als het echt pikkedonker is. We konden zelfs de Melkweg haarscherp zien.
Onder het genot van een drankje, gezelligheid en een lekker muziekje zijn we de avond goed doorgekomen. We hebben onder andere geluisterd naar muziek van Geert Meeuwis (aldus een Surinaamse dame) en mijn heimweelied Pianoman van Billy Joel. Zo voelde ik me toch een beetje thuis. Ook al heb ik geen heimwee :D.
Rond half 1 vond ik het wel mooi geweest en besloot ik mijn hangmat op te zoeken. Het was best lekker om in slaap te vallen met al die geluiden van het oerwoud. 's Avonds zijn er namelijk veel meer geluiden van dieren dan overdag. Er vloog zelfs nog een vleermuis vlak achter mijn hoofd langs. Ik heb die nacht niet heel erg veel geslapen omdat ik 1 van de weinigen was die al redelijk op tijd naar de hangmat ging. Ik heb dus op afstand genoten van allerlei hilarische situaties zich ondertussen rond mij afspeelden. Denk aan iemand die zijn hangmat uitstapt, naar de andere kant van de hut loopt en vervolgens niet meer weet waar zijn hangmat is... Of aan een slapende Dunja die mijn hangmat heel braaf heen en weer wiegt, terwijl ik ondertussen bang was dat ik te pletter zou vallen op de harde vloer onder mij. Toch viel ik tegen de ochtend nog heerlijk in slaap. Toen ik daarna weer wakker werd kon ik direct weer genieten van een prachtig groen uitzicht en mooie dierengeluiden. Zoiets maak je niet elke dag mee! Dit was het zoveelste moment dit weekend dat ik me zielsgelukkig voelde.
Na een heerlijk ontbijt en nog even lekker te hebben gezwommen, zijn we met een bootje naar een Marrondorp gegaan. Daar hebben we rondgewandeld en gezien hoe de Marrons leven. Erg leuk om te zien. Er stonden voornamelijk kleine houten huisjes tussen palen met elektriciteitsdraden. Bij enkele huisjes stonden de deuren open. Nieuwsgierig als ik ben probeerde ik stiekem naar binnen te kijken. Erg apart om dan een dikke tv of stereoinstalatie te zien staan. Wat een contrast. Op onze route hebben we meerdere vruchten gezien en geproefd. Zo hebben we ook melk uit een kokosnoot gedronken en stukjes kokos gegeten. Heerlijk! We hebben een korte stop gemaakt bij de bakker. Hij was net bezig met het bakken van verse bolletjes. Eigenlijk willen de Marrons niet op de foto, maar deze meneer uiteindelijk wel. Bij de bakker zaten 3 prachtige kinderen met hun moeders. Het haar van 1 van de kinderen werd ingevlochten. Erg leuk om te zien. Na een tijdje vertrokken we weer richting ons bootje, inclusief heerlijk verse bolletjes.
Weer aangekomen bij Babunhol hebben we nog even wat gegeten en zijn we huiswaarts gegaan. Ik heb zo ongeveer de hele terugweg geslapen. Wat een heerlijk en indrukwekkend weekend!

Aankomende zaterdag staat er weer een kookcursus gepland. Dit keer gaan we nasi goreng maken. Nu hoor ik jullie denken: 'Oooooh, dan haal je toch even een zakje kruidenmix van de Conimex, wat rijst, vlees en klaar is Connie?' Dat feest gaat dus niet door! We moeten het doen met alleen maar verse kruiden :D. Ben benieuwd! Zondag hebben we waarschijnlijk een trip naar Jodensavanne en Blakawatra. Daarover volgende week meer!

xx Connie

P.S.: Ik word nog steeds erg blij van alle leuke berichtjes :D.

  • 09 Maart 2010 - 19:27

    Pap & Mam:

    Weer een mooi verhaal, het wordt steeds spannender, waar eindigt dit? Nog 5 weken te gaan.

  • 09 Maart 2010 - 19:50

    Jenny Van Der Kolk:

    Lieve Connie.

    Wat maak je veel mee!

    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.

  • 09 Maart 2010 - 20:09

    Linda:

    Moi!
    Poging drie voor een reactie! Waar een voorhoofdlamp al wel niet goed voor is! :D
    Knap dat je dit keer niet uit je hangmatje bent gevallen, stoere Connie! :D

  • 09 Maart 2010 - 20:15

    Marina:

    Ik ben echt jaloers!
    Enne.. wat ik me trouwens steeds afvraag he.. Kook jij eigenlijk wel eens zelf naast die kookcursussen? :D

  • 09 Maart 2010 - 20:18

    Dafne:

    Mijn god wat is het weer heerlijk om je verhaal te lezen! Ik leef me helemaal in :D haha!
    En wat ben ik jaloers.......

  • 09 Maart 2010 - 21:29

    Mirei:

    1 ding klopt niet, de deur open en GEEN aap te zien?:D grapje Sander!

    liefs voor mijn avontuurlijke meisje!

    ps. ik heb een auto gekocht!! ben je toch nog een beetje op de hoogte van de ontwikkelingen in ons iets minder koude landje;)

  • 09 Maart 2010 - 21:58

    Hilde:

    Hihi, voorhoofdlamp.... echt weer zo'n Connie woord.
    Het lijkt me supermooi om dat allemaal een keer mee te maken, al heb ik niet de behoefte aan vleermuizen.

    Xx

  • 10 Maart 2010 - 06:41

    Albertine:

    Ha liebe Connie!

    Mooi verhaal man! Super.. klinkt goed allemaal!

    xx

  • 10 Maart 2010 - 13:33

    Janine:

    Weer een super leuk verhaal!!!
    Wat maak je veel mee in zo'n 'korte tijd'.
    Geniet er nog even van!
    Hier begint het ook lekker weer te worden(vast niet zo mooi als daar, maar toch:p)
    Kus

  • 10 Maart 2010 - 18:27

    Annemiek:

    wat maak je weer een boel mee!
    elke keer zit ik weer met een grijns op mij gezicht je geweldige verhalen te lezen, ik word er blij van!
    xxx

  • 10 Maart 2010 - 20:38

    Gert Talens:

    Connie

    Gaaf hoor zo'n natuuruitstapje.Je geniet volop lees ik! Helemaal top!
    Dat wordt een juf met veel verhalen!

  • 10 Maart 2010 - 21:08

    Linda:

    Wat een verhaal weer ben heel benieuwd naar alle foto's
    Maar goed dat je geen hangmat move gemaakt hebt ;)
    succes deze week weer
    Liefs Linda

  • 11 Maart 2010 - 11:10

    Mandy:

    Het blijft leuk je verhalen te lezen! En wat fijn dat je een heimweelied-dat-eigenlijk-geen-heimweelied-is hebt :D
    xx

  • 11 Maart 2010 - 13:40

    Mirjam:

    He Connie we volgen je allemaal hoor! Ik had gister tante lida ad lijn en die had van t-geertje uitgeprinte versie van je verhalen gekregen. Leuk he? Alle liefs uit Amsterdam. Dat je moet genieten hoef ik je niet toe te wensen want dat doe je met volle teugen!

  • 12 Maart 2010 - 18:11

    Kristy:

    Ha Connie

    Heel erg leuk steeds al die verhalen en de dingen die je allemaal doet en mee maakt.

    Groetjes Kristy

  • 13 Maart 2010 - 10:08

    Ellen:

    wederom weer geweldig om te lezen:)! volgens mij moet je alles inmiddels wel bijhouden in een boekje waar jij allemaal naartoe gaat en geweest bent! sjonge sjonge..echt super:):)

    xx

  • 14 Maart 2010 - 11:07

    Klaartje:

    Net terug uit Fugen, met veel aprés-ski gezelligheid, kom ik terecht in een totaal andere wereld met jouw verhaal. Prachtig dat jungle-avontuur. Lijkt me fantastisch, die sterrenhemel, oerwoudgeluiden, ruisend water. (komt me toch bekend voor)Eén ding verbaast me: zijn daar geen enge stekende insekten zoals muggen en termieten en meer van die venijnig mooie schepselen?

  • 14 Maart 2010 - 11:15

    Jan De Haan:

    Dag Connie,

    Pracht verhaal weer.Die kerel van jou kan al aardig met het snowboard overweg!!

  • 14 Maart 2010 - 12:24

    Jean:

    En weer een CV (= Connie Verhaal), mooi verhaal:).
    Goed om te zien dat de temperatuur daar 31 graden is, 3 dagen terug zat ik in een T-shirt bij -10:p.

    xxx

  • 14 Maart 2010 - 19:09

    Wilma:

    Hoi Connie, ik heb even je hele verslag gelezen tot nu toe. Errug leuk allemaal, geniet er maar goed van, ik had net deze week van mijn moeder gehoord dat je ook een verslag hebt op waar ben jij nu. Mijn buren zijn namelijk net terug van Bonaire en hebben dat ook gedaan, dus ik vind dit wel een hele leuke manier om mee te kijken en genieten.
    NOu rustig... Groetjes Wilma

  • 18 Maart 2010 - 13:31

    Jolinda:

    Hey Connie!
    Wat leuk om je verhalen te lezen! Geniet er van!

  • 19 Maart 2010 - 08:10

    Sanne:

    Echt.. Voorhoofdlampje, moet ik je er toch even op wijzen met mijn scoutinskills dat een dergelijke zaklamp ook wel gewoon 'hoofdlamp' genoemd wordt ;) zie ook www.hoofdlamp.nl

  • 19 Maart 2010 - 19:18

    Tymen:

    Connie!

    Wat een onzettend leuke verhalen schrijf je.. Heerlijk om over jullie dapperheid in de jungle te lezen.. Ik kan me helemaal inleven in het grote jungle avontuur!

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal plus je kookkunsten bij thuiskomst!

    xx

  • 21 Maart 2010 - 18:44

    Tante Geertje:

    Hoi Connie,
    Al weer zo'n geweldig verhaal. Wat een belevenissen. Geniet er nog maar flink van. We waren op wintersport, da's wel een temperatuuverschil!!! Met nog een dikke sneeuwbui erbij. Ik heb gezien dat je heel veel reacties krijgt. Enig.Hartelijke groeten en liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Connie

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 24280

Voorgaande reizen:

03 Februari 2010 - 15 April 2010

Eindelijk is het zover...

Landen bezocht: