Angstoverwinning van het jaar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Connie Leeuw - WaarBenJij.nu Angstoverwinning van het jaar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Connie Leeuw - WaarBenJij.nu

Angstoverwinning van het jaar!

Door: Connie Leeuw

Blijf op de hoogte en volg Connie

22 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Dag lieverds!

Het is weer tijd voor een nieuw verhaal. Tot nu toe lukt het me aardig om wekelijks een verslag te schrijven. Help me onthouden dat ik dat vol blijf houden ;). Mijn laksheid steekt hier namelijk steeds vaker de kop op. 'No spang!' is zo onderhand mijn lijfspreuk ;). (Surinaams voor 'Maak je niet druk!')

Afgelopen week heb ook ik carnaval gevierd. En wel op stage. Gekleed in een Hawaiirokje en met bloemen in mijn haar ging ik op weg naar stage. Daar aangekomen zag ik hoe prachtig alle kinderen verkleed waren. Van Superman met schoudervulling tot Superman zonder schoudervulling... Er was zelfs een Pipi Langkous! Met kroeshaar... Vooral de kleintjes zagen er superschattig uit. Nadat alle kinderen op school waren gingen we in optocht een rondje om de school lopen. Inclusief Brassband! Geweldig om een keer carnaval met echte muziek mee te maken. De mensen hier zijn zo ongelooflijk ritmisch en soepel. Stiekem had ik best als neger geboren willen worden ;).
Na de optocht was er feest op het schoolplein. De kinderen konden lekker met elkaar spelen en hadden de mogelijkheid om eten en drinken te kopen. Aan mij de taak om mee te genieten. Prachtig om een keer mee te maken dat er tijdens een feest op een basisschool bami, nasi, patat, ijsjes, chips, roti, worstjes etc. gegeten worden. Het was een gezellige dag!

Het fietsen hier is elke dag nog een hele onderneming... Vooral oversteken is erg spannend. Het is of wachten tot het eindelijk rustig is op de weg of hopen op vriendelijke mensen die je voor willen laten. Zo waren Marc, Dunja en ik na stage weer een poging tot oversteken aan het doen tot we opeens een megafoonstem hoorden roepen 'Jullie mogen oversteken!'. Verbaasd keken we op naar een politiebusje met een vriendelijke politieman erin die ons wenkte om over te steken...
Ook de Surinaamse mannen kunnen voor gevaarlijke situaties in het verkeer zorgen... Tijdens één van mijn bloedserieuze fietstochten fietste ik bijna in een put zonder putdeksel dankzij een "aardige" man die mij liet schrikken door zijn hoofd uit zijn autoraam te steken om even 'hallo' te zeggen...
Kortom, elke dag is hier weer iets bijzonders te beleven op de fiets.

Stage is afgelopen week best goed verlopen.Ik probeer steeds vaker om tijdens mijn lessen Nederlandse maniertjes en hulpmiddelen toe te passen. Het gaat nog niet perfect omdat het nieuw is voor de leerlingen, maar over het algemeen valt het resultaat me niet tegen. Ik besef me dat ik niet kan verwachten dat alles gaat op de manier zoals ik het gewend ben. Daarvoor is het cultuurverschil te groot, wat erg leuk is om te ontdekken!
Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin op stage. Ik voel me ontzettend welkom op de school. De mensen zijn allemaal erg vriendelijk en vrolijk. Ik heb zelden collega's zo vaak met elkaar zien en vooral horen lachen :D.

Vandaag ben ik met de studenten uit het appartementencomplex naar Paramaribo Zoo geweest. Omdat de tropische regen met bakken uit de hemel kwam besloten we om lekker decadent met de taxi te gaan. De dierentuin is erg klein en totaal niet te vergelijken met Burgers Zoo, op de tropische hitte na ;). Dat maakte het niet minder leuk! De tropische omgeving is hier namelijk echt! Na genoten te hebben van de koeien, geiten, kippen, aapjes, kalkoenen en aasgieren hebben we even wat gegeten en gedronken. We zaten lekker rustig op onze stoelen tot iemand riep 'Een slang! '. Uiteraard wilden wij dat van dichtbij bekijken!
één iemand was zo dapper om de slang zomaar vast te houden. Na 6 keer in mijn broek te hebben geplast durfde ik hem eindelijk aan te raken... Als ik iets eng vind zijn het slangen... Brrr... MAAAAAAAAAARRR!! Uiteindelijk heb ik mijn angst overwonnen en de slang, helemaal alleen, vastgehouden! Ik heb zelden zo strak van de spanning gestaan :P. Achteraf viel het eigenlijk nog wel mee met de engheidsfactor van zo'n beest. Maar dat is achteraf...
Het was een leuke dag, die me in totaal ruim 4 Euro heeft gekost...

Nu nog even een antwoordenrondje:
Aan alle mensen die behoefte hebben aan een Surinaamse maaltijd: Gezellig! Als de producten in Nederland te vinden zijn... Kein probleim! :)
Aan Klaartje: Ja, de mensen wonen echt in die strandhutjes...
Aan Jordi: Stage gaat best lekker! Al is het allemaal toch wel heel anders dan in NL ;).
Aan iedereen: Bedankt voor alle leuke, lieve berichtjes! :D Het is erg leuk om ze te ontvangen :).

Aankomende zaterdag ga ik naar Brownsberg, een natuurpark in het binnenland, waar watervallen en brulapen te vinden zijn. Dus eindelijk een uitstapje in de jungle! (Ja pap en mam, ik doe voorzichtig en nee, ik ga niet alleen :D.)
Ik heb al geïnformeerd naar de aaibaarheid van de apen, maar dat schijnt helaas nogal tegen te vallen... Maar in dierentuin mochten de dieren officieel ook niet geaaid worden, dus ik blijf hoop houden... ;).

Tot een volgende keer!

Liefs, Connie

  • 23 Februari 2010 - 12:23

    Marleen:

    Wat coole verhalen!!
    En wat een schattige foto van die verklede kindjes!

    xxx marleen

  • 23 Februari 2010 - 13:06

    Mandy:

    Je kan zo meedoen met Delta's Next Topmodel...Jij kan tegen spanning!! :)
    xx

  • 23 Februari 2010 - 17:47

    Linda:

    Moii!

    Ik merk al dat mijn tip 'pas op met oversteken' niet nodig is met die politie-agenten! :D

  • 23 Februari 2010 - 18:00

    Janine:

    Super, in 1 woord!
    Kus

  • 23 Februari 2010 - 18:58

    Klaartje:

    Echt fantastisch dat je die slang durfde vasthouden. Dat is een ervaring die je nooit zult vergeten! Trouwens, deze hele reis niet denk ik. En pas op met de apen, die zijn veel gevaarlijker dan slangen!!

  • 23 Februari 2010 - 20:36

    Papa:

    Weer een mooi verhaal, zoals verwacht.Tot de volgende.

  • 25 Februari 2010 - 18:22

    Dafne:

    leuk keuk leuk!!!! :D :D

  • 25 Februari 2010 - 18:29

    Ellen:

    Jihoe! Nu dus een 'echte' carnaval meegemaakt?! Echt super vet! Wat jij daar beleeft in een week, maken wij hier in een maand nog niet mee;)

    xx

  • 26 Februari 2010 - 15:34

    Bernadet:

    Liever een brulaap dan een brulslang! :D

  • 28 Februari 2010 - 19:00

    Sanne:

    Gaaf verhaal! Veel plezier in de Jungle. Niet door iets gestoken worden :) Dat jeukt zo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Connie

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 701
Totaal aantal bezoekers 24280

Voorgaande reizen:

03 Februari 2010 - 15 April 2010

Eindelijk is het zover...

Landen bezocht: