Daar heb je flipper! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Connie Leeuw - WaarBenJij.nu Daar heb je flipper! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Connie Leeuw - WaarBenJij.nu

Daar heb je flipper!

Door: Connie Leeuw

Blijf op de hoogte en volg Connie

17 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Allereerst: bedankt voor de vele berichtjes. Erg leuk :).

In een week tijd heb ik weer erg leuke en nieuwe dingen meegemaakt. Laat ik beginnen bij de trip van vorige week zondag:
Om 8 uur 's morgens werden we opgehaald van ons appartement om met de auto op weg te gaan naar Leonsberg om vanaf daar met de boot op pad te gaan. Aangekomen in Leonsberg werden de bootjes volgeladen met eten, drinken, ijsblokjes, een tent en mensen. Daarna kon de reis beginnen. Vanaf de Surinamerivier gingen we op weg naar de plek waar de Surinamerivier overloopt in de Commewijnerivier. Daar zijn namelijk veel dolfijnen te vinden! En ja hoor, na veel wachten en het zingen van 'Daar heb je flipper!'kwamen de dolfijnen tevoorschijn. Geweldig om die dieren in de vrije natuur te zien. Na veel 'ge-ooooooh', 'ge-aaaaaah','ge-DAAAAAR!!!' en veel gewiebel in de boot is het me gelukt om een paar vinnetjes en vooral veel water op beeld vast te leggen... Gelukkig hadden een paar andere mensen meer geluk, dus heb ik toch wat leuke dolfijnenfoto's kunnen bemachtigen! :D
Na het dolfijne gedeelte (ha-ha) zijn we doorgegaan naar Braamspunt, een klein strandje met vooral veel rommel en krotten maar ook veel gezelligheid. Het strandje ligt een de Commewijnerivier die overloopt in de Atlantische oceaan. Op Braamspunt hebben we eerst lekker rondgestruind. Ongelooflijk wat we daar aantroffen... Het was eigenlijk te vergelijken met een vuilnisbelt... Maar dan wonen er mensen... Hele vriendelijke mensen welteverstaan. Langs de waterkant stonden heel veel Javanen te vissen. Tijdens onze wandeling werden Dunja en ik opeens geroepen door de vissers. Eerst dachten we dat het de zoveelste fluitende of sissende Surinaamse man was, dus liepen we stug door. Maar de mensen bleven maar aandringen. Toen besloten Dunja en ik toch maar om even te gaan kijken (we konden altijd nog wegrennen of om hulp roepen :P). Wat bleek, 1 visser had een ontzettend grote rog gevangen en die wilde hij graag aan ons laten zien. Ontzettend mooi om te zien hoe trots die mensen waren. En terecht, want het was een megavis! Volgens de Javanen is het het lekkerste eten ooit! Na het bewonderen van de vis hebben we lekker gegeten en gedronken. Daarna hebben we nog even gezwommen en van de zon en de omgeving genoten. Wat een indrukken op 1 klein stukje strand... Heel bijzonder. Het gevoel dat ik eraan overhield was een beetje dubbel. Aan de ene kant genoot ik ontzettend van de natuur en de vriendelijkheid van de mensen, maar aan de andere kant is het schokkend om te zien dat mensen zo kunnen/ moeten leven. Het laatste gevoel was wel 10 keer sterker dan het gevoel bij de 'schuren' die ik in mijn vorige reisverslag beschreef. Ik ben hier echt met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik was na het bezoeken van dit strandje dan ook best moe. Maar we gingen nog verder en wel naar Nieuw Amsterdam. Daar gingen we Fort Nieuw Amsterdam bezoeken, een fort uit de koloniale tijd, waar nog veel kanonnen en de voormalige strafgevangenis te zien zijn. Erg indrukwekkend. Na het fort bekeken te hebben gingen we huiswaarts. De eerste trip was geslaagd!

De maandag na de trip begon mijn eerste stageweek. Ik was stiekem best een beetje zenuwachtig. Een eerste stagedag is sowieso erg spannend, maar dit keer was het extra spannend. Ik kwam niet alleen in een nieuwe klas met een nieuwe leerkracht en nieuwe collega's, maar ook in een voor mij nieuwe cultuur en nieuw onderwijssysteem. Er zijn hier minder hulpmiddelen in Nederland. Ik besef me hier goed hoe makkelijk we het in Nederland hebben. Als ik hier een rekenles ga geven maak ik eerst van te voren zelf de sommetjes zodat ik de antwoorden zelf al op papier heb staan. In Nederland pak ik het antwoordenboekje er gewoon bij... Ook zijn er in Nederland kant en klare methodes met extra lesstof. Hier moet ik de extra lesstof zelf bedenken. Ik zie het als een leuke uitdaging.
Een schooldag begint elke morgen om kwart voor 8 met een vlaggenparade, het zingen van het volkslied en eventueel het 'onze vader'. De kinderen zingen hier zo mooi. Het is elke dag weer leuk om naar te luisteren. De schooldag eindigt elke dag om kwart voor 1 's middags. Toen ik dat voor het eerst hoorde vond ik dat echt een giller. Ik verheugde me bij voorbaat al op de vrije middagen. Ik zag mezelf al elke middag enthousiast door Paramaribo struinen. Helaas, niets is minder waar. Het warme klimaat is best vermoeiend. Maar alles beter dan de vrieskou. Het is heerlijk om om kwart over 7 's morgens zonder jas in het zonnetje op de fiets te stappen. Dus mij hoor je verder niet klagen!

Afgelopen weekend was lekker ontspannend. Vrijdagavond zijn we met een groep lekker uit eten geweest om daarna te stad in te gaan. Tijdens het eten gebeurde iets waarvoor we al een aantal keren voor gewaarschuwd waren: stroomuitval... Ik moet zeggen, eten in het donker heeft best iets. Altijd weer een verrassing wat je nu weer aan je vork geprikt hebt. Ik vermoed dat we iets dergelijks nog vaker mee zullen maken. Zaterdag stond er een Surinaamse kookcursus gepland. In dag en dauw (klinkt stoer, maar op zich viel het nog wel mee met de vroegte) ging we op zaterdagochtend op weg naar de markt om daar inkopen te doen. Later op de dag kregen we kookles van een mevrouw die ons erg goed heeft laten zien hoe we echt Surinaams kunnen koken, zonder kruiden uit een pakje! Alles wat we hebben gebruikt was vers, op de ketjap na. En het smaakte heerlijk! We hebben kouseband, kip en rijst gemaakt, bereid met heeeeerlijke kruiden. Dat is voor herhaling vatbaar!

Zondag hebben we heerlijk kunnen ontspannen op White Beach. White Beach is een aangelegd strandje aan de Surinamerivier. Op en om het strand staan prachtige palmbomen en hutjes waar hangmatten in gehangen kunnen worden. Het zwemgedeelte is afgeschermd met netten om de bezoekers te behoeden voor de piranha's... (Geef toe, dat klinkt echt stoer) Nu hoor ik jullie denken 'Gelukkig, is ze toch veilig daar in Suriname'. Maar jullie weten, ik zou Connie niet zijn als mij niet iets dommigs zou overkomen zoals het met hangmat en al op de grond vallen... De val heeft heerlijk charmante foto's opgeleverd. En nee, de foto's worden niet op deze site geplaatst :D.

Voor volgend weekend staan nog geen activiteiten gepland behalve het wekelijkse etentje op vrijdagavond. Heel misschien ga ik met een aantal mensen Paramaribo Zoo bezoeken, maar dat is nog niet helemaal zeker. Eerst deze week nog stagelopen bij mijn lieve klas 4b! Volgende week weer een nieuw verhaal!

Liefs, Connie

  • 17 Februari 2010 - 06:43

    Albertine:

    Heeey lieve Connie,
    Weer een superleuk verhaal maar! Volgens mij heb je het prima naar je zin, fijn man! :)
    xx

  • 17 Februari 2010 - 06:44

    Albertine:

    Maar = weer! Het is nu 7.43... Solly!

  • 17 Februari 2010 - 06:57

    Marina:

    Zoals ik al eerder gezegd heb... Jij gaat dus lekker voor ons koken als je terug bent? ;)

  • 17 Februari 2010 - 07:18

    Kim:

    Hi Connie,
    Super leuk verhaal heb je weer!
    Fijn dat het je zo leuk hebt daar in het warme Suriname... Brr hier ligt nog steeds een beetje sneeuw!
    Veel plezier en succes verder.
    Liefs Kim

  • 17 Februari 2010 - 07:22

    Linda:

    Ik heb nu al een leuk idee voor Sinterklaas dit jaar als ik jou heb :D
    Fijn dat je het naar je zin hebt meid!

  • 17 Februari 2010 - 08:36

    Hilde:

    Connie!

    Dat klinkt weer super. We hadden in Nederland van die lestijden moeten hebben :). Ik kan me voorstellen dat het daar met die warmte wel wat anders is.

    Heb je de recepten wel opgeschreven? Ik verwacht natuurlijk wel een feestelijke Surinaamse maaltijd als je weer terug bent ;).

    Xx

  • 17 Februari 2010 - 09:57

    Jean:

    Ik sluit mij aan bij Marina en Hilde. Voeder ons zodra je terugbent!

    Leuk verhaal:)

  • 17 Februari 2010 - 10:18

    Wendy:

    Soms vraag ik me af waarom ik voor het regenachtige Londen heb gekozen... ;)
    xxx

  • 17 Februari 2010 - 11:16

    Jerona:

    Hey Connie,

    Zo te horen vermaak je je daar prima!! ;) Super!! Stiekem ben ik wel erg jaloers op het mooie weer daar.. hier hebben we alleen nog maar sneeuw.. :(

    Nog heel veel plezier in het warme Suriname!!

    Liefs, Jerona

  • 17 Februari 2010 - 11:30

    Mandy:

    Prachtig! De manier waarop jij je verhalen vertelt/typt, ik kan het me levendig voorstellen...tot ik hier weer uit het raam kijk, brr!!
    xx

  • 17 Februari 2010 - 13:26

    Sanne:

    Met een zonnetje op de fiets stappen mmmh.. Klinkt heerlijk! Je bent erg enthousiast met foto's plaatsen zie ik wel :) Succes met het bedenken van school oefeningetjes, wij mogen idd nooit meer zeuren over het slechte onderwijssysteem.

  • 17 Februari 2010 - 13:52

    Mirjam:

    Hey Connie, ik vind het leuk om je verslagen te lezen.Keep us informed he!
    Groetjes uit koud Amsterdam!

  • 17 Februari 2010 - 14:14

    Mirei:

    Heb je verhaal gelezen met een dikke lach op mijn mond :D super!

    liefs xx

  • 17 Februari 2010 - 16:04

    Annemiek:

    hay lieve connie!

    Ik heb weer genoten van je verhaal!
    Zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!
    En ik lees het al van meerdere mensen maar wij zouden jou surinaamse kookkunsten eens graag proeven!
    xx en geniet nog daar! (vooral ook van het weer dat is hier wel anders!)

  • 17 Februari 2010 - 16:20

    Anita:

    Hey schone zus! ;-p

    Gaaf om te lezen dat je je prima vermaakt daar aan de andere kant van the world!!!

    Mag ik me ook aansluiten bij de voedertijd t.z.t.?
    Lijkt me heerlijk namelijk! Haha.

    Voor inspiratie voor je lesjes, heb ik ook nog wel wat ideetjes, duzz als je eigen op zijn. Schreeuwt u dan maar!

    XXX

  • 17 Februari 2010 - 17:59

    Janine:

    Leuk verhaal Connie!
    Kus

  • 17 Februari 2010 - 18:21

    Femke:

    Hee connie,

    Leuk om te lezen dat je het mooi hebt daar!!! heb je daphne al ontmoet? is een meisje uit delden die daar ook zit!

    veel plz nog!!

    liefs Femke

  • 17 Februari 2010 - 18:34

    Ellen:

    ooeehhh:) wat mooi, wat mooi weer:) weer een heerlijk verhaal om te lezen! kijk uit naar je volgende:)
    xx

  • 17 Februari 2010 - 18:55

    Klaartje:

    Leer je ook koken voor een heel weeshuis? Je mag het hele dorp hier voeren als je thuis bent. Ideetje voor de haans plaza? Ik ben stiekum wel een beetje jaloers op de temperaturen en de dolfijnen. Maar die strandhuisjes op de foto, wonen ze daar echt of zijn dit een soort volkstuinhuisjes?

  • 17 Februari 2010 - 20:23

    Dafne:

    Zoo leuk om je verhaal te lezen!! Lekker even met mn gedachten in dat super mooie land! :D
    (Zet je je eventuele stagevragen ook op onze klasse-hyve??)
    xx

  • 17 Februari 2010 - 20:46

    Linda:

    Lieve Connie
    weer zo'n mooi verhaal. ik zie je hangmat move zo voor me haha, ben blij dat je het daar zo naar je zin hebt
    liefs Linda

  • 18 Februari 2010 - 07:39

    Haron:

    Hey Flipper!

    Leuk om je Suriname ervaring te lezen! Veel succes en plezier daar.
    Groetjes uit Dubai, Haron, Liesbeth, Kamil en Noah

  • 18 Februari 2010 - 17:31

    Sasha:

    Leuk verhaal Connie!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt :D
    Succes met je stage en veel plezier met alle uitstapjes!
    Xx

  • 19 Februari 2010 - 09:45

    Jordi:

    leuk verhaal:D
    die man heeft een grote rog gevangen... damn:P
    gaat ook alles goed op je stage?

    xx

  • 19 Februari 2010 - 12:21

    Karen:

    Leuk verhaal weer :D Geniet er van!!

    Liefs Karen

  • 19 Februari 2010 - 17:50

    Jan De Haan:

    Hee die Connie,

    Wij hebben ook een hangmat...........

  • 20 Februari 2010 - 07:22

    Bernadet:

    Jammer dat we die foto's van de hangmat niet te zien krijgen. :D En goed om te horen dat je niet met je vork in een piranha hebt geprikt. ;)

    Ik zie uit naar een Surinaams maaltje in het kikkerlandje, kun je mooi voor ons koken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Connie

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 24307

Voorgaande reizen:

03 Februari 2010 - 15 April 2010

Eindelijk is het zover...

Landen bezocht: